پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229108
فعاليت توييتر در ايران ممنوع، فعاليت ايرانيان در توييتر آزاد!/ برخي مسئولين و شرکت‌ها به اينترنت آزاد دسترسي دارند
تاریخ انتشار : 1396/11/09 09:57:20
نمایش : 1366
بالاترين مقام مسئول حوزه ICT کشور اعلام کرد: شرايطي فراهم شده است که برخي مسئولان و شرکت‌ها با توجه به مسئوليت‌شان مي‌توانند به کارگروه تعيين مصاديق درخواست داده تا مجوز دهند از اينترنت بدون فيلتر استفاده کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شيرازه، محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در آيين پاياني همايش مجمع سازمان‌هاي مردم‌نهاد جوانان در شيراز با بيان اينکه در طول برنامه ششم در وزارت ارتباطات حدود 50 درصد کارکنان بازنشسته مي‌شوند و به ازاي هر 3 بازنشسته، يک نفر مشغول به کار مي‌شود، گفت: اين يعني باز شدن جا براي اشتغال جوانان که يک فرصت بي‌نظير است.

وي با بيان اينکه روند اقتصاد دنيا به سمت نقش‌آفريني جوانان است، افزود: 10 شرکت برتر دنيا به لحاظ گردش مالي شرکت‌هاي حوزه فناوري هستند که توسط جوانان مديريت مي‌شوند.

اقتصاد ديجيتال به عنوان انقلاب صنعتي چهارم در حال وقوع است

آذري جهرمي انقلاب صنعتي چهارم را در حال وقوع دانست و اظهار کرد: انقلاب چهارم صنعتي همان اقتصاد ديجيتال بوده که مهم‌ترين عامل آن خلاقيت مي باشد و خلاقيت نزد جوانان است. ما مجبوريم به اقتصاد ديجيتال توجه کنيم و لازمه آن اين است که به جوانان فرصت دهيم استفاده از ظرفيت جوانان يک ضرورت عملي و نه شعاري است.

روحاني براي انتخاب من ريسک کرد!

آذري جهرمي با اشاره به دستور رئيس جمهور به وزرا براي انتخاب دو معاون زير 40 سال و استفاده از بانوان براي پست هاي مديريتي گفت: متاسفانه هنوز بکارگيري جوانان و بانوان در سطح مديران مياني اتفاق نيفتاده است. البته از ديد من آقاي روحاني در انتخاب من ريسک کرد و بنده تلاش مي‌کنم اين انتخاب را با قدرت و قوت و با دعاي خير مردم به خوبي پاسخ دهم و نشان دهيم جوانان ايراني مي توانند دست روي زانو بگذارند و مشکلات کشور را حل کنند.

وي با اشاره به اينکه اينگونه نباشد که وقتي در شرايط نياز هستيم جوانان را فرا بخوانيم و بعد از عبور از مشکلات فراموششان کنيم، اظهار کرد: استان فارس که مهد علم و ادب بوده و هست هرچند به ظلم شوخي‌هايي با آن‌ها مي کنند، 15 هزار شهيد با ميانگين سني 22 سال تقديم انقلاب اسلامي کرده است و عامل پيروزي در جنگ حضور جوانان در صحنه بود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر اينکه ما به عنوان حکمران جامعه اگر بخواهيم براي اقتصاد دلسوزي کنيم بايد به جوانان اهميت دهيم، گفت: مردمي نباشيم که به گذشته پدرانمان فکر کنيم بلکه بايد توجه ما به آينده فرزندانمان باشد و به جوانان نقش دهيم؛ اگر مي خواهيم پيشرفت کنيم بايد به سمت جوانان برويم. پدران ما با يک ايده، اميد، منطق و طرح جديدي، تغييراتي در سطوح مديريتي اين کشور ايجاد کردند و با يک اعتقاداتي، جوانان ديروز از زير بار فشار و سلطه استکبار جهاني بيرون آمدند.

در بين‌الطلوعين فجر انقلاب اسلامي و ظهور حضرت حجت(عج) قرار داريم

آذري جهرمي با تصريح اينکه فاصله يک ساعت و نيمه بين الطلوعين مفيدترين زمان در شبانه روز است برهه کنوني انقلاب اسلامي ايران را در موقعيت بين‌الطلوعين توصيف و اظهار اميدواري کرد که طلوع فجر انقلاب اسلامي به طلوع زندگي آينده بشريت و حضور حضرت حجت(عج) گره بخورد.

مسئولين بايد در عملکرد خودمان شفافيت ايجاد و خود را اصلاح کنند

وي با بيان اينکه زمان بين‌الطلوعين زمان هوشياري است و جوانان بايد در همه ابعاد هوشيار باشند، گفت: هوشياري جوانان ارزشمند است وگرنه در پيري همه زاهد مي شوند. يکي از مهم ترين مولفه هاي هوشياري نيز اميد است. ما مسئولين بايد در عملکرد خودمان شفافيت ايجاد و خودمان را اصلاح کنيم چراکه اگر من مسئول بد عمل کردم باعث مي شود بلندگوي تبليغاتي دشمن شروع به سم پاشي و تزريق نااميدي کند. درحالي که دشمن تمام تلاشش را مي کند ناکارآمدي را نشان دهد بايد با عملکرد درست اميد را در جامعه تقويت کنيم.

امثال شهيد تندگويان نورچشمي کسي نبودند بلکه خودساخته بودند

عضو کابينه دولت تدبير و اميد با تصريح اينکه جوانان ما بايد همچون شهيدان انقلاب، کشور را توسعه دهند و زماني که شهيد قندي و شهيد تندگويان پرچم‌دار اداره کشور شدند نورچشمي هيچ کس نبودند بلکه خودساخته بودند، گفت: جوانان امروز ما هم مي‌توانند خودساخته باشد و هستند و بايد مراقب باشيم کساني که دنبال نا اميدي هستند را بشناسند و به آنها متکي نباشند.

جوانان درخصوص عملکرد مسئولين مطالبه‌گر باشند

آذري جهرمي با بيان اينکه اگر مسئول و مديري در هر دستگاه و قوه‌اي اشکال دارد به معناي ناکارآمدي نظام اسلامي نيست بلکه آن مدير نبايد در راس امور باشد، با ذکر آيه شريفه «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم» خاطرنشان کرد که اصلاح اشکالات به اراده و مطالبه ما بستگي دارد و جوانان نيز بايد مطالبه گر باشند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح و پذيرفتن مشکل را گام اول حل مسئله عنوان کرد و با اشاره به اينکه گاهي براي مطالبه کمک عمومي معضلي را مطرح مي کنيم که بعد آن را حل کنيم، گفت: شبکه مادر ما مبتني بر راديو بوده است و 600 سايت راديويي در شرايط سخت در نقاط مختلف کشور ايجاد شده است که امروزه با کشيده شدن فيبر نوري در سراسر کشور به برخي از اين سايت ها نيازي نيست. ارزش دفتري دارايي سايت‌هاي مازاد 29ميليارد تومان است اما هزينه ساليانه نگهداري از آن 36 ميليارد تومان مي باشد اکنون ما براي بهره‌برداي مقرون به صرفه نياز به جراحي و تعطيل کردن برخي سايت‌ها داريم که 500 نفر نيروي انساني بيکار خواهند شد که بايد فکري براي جذب آنان در ساير قسمت‌ها کرد بنابراين بايد به مسائل نگاه همه جانبه داشت به ويژه زماني که مشکل مربوط به نيروي انساني باشد.

تلاش براي رسيدن به جايگاه اصلي کشور در اقتصاد ديجيتال

بالاترين مقام مسئول حوزه ICT کشور اعلام کرد: دولت براي ورود به عرصه ديجيتال برنامه ريزي کرده و اقدام خواهد کرد که بتوانيم با وجود ظرفيتي که وجود دارد به جايگاه اصلي خود در منطقه از نظر اقتصاد ديجيتال برسيم.

وي افزود: فناوري اطلاعات به تمام حوزه ها از جمله حمل و نقل و ترافيک، بهره‌وري مصرف برق و حتي مديريت افکار عمومي کمک مي‌کند و اين فناوري هم در دست جوانان است البته اگر در مسير ثبت و اجراي ايده هاي خود مجبور نباشد در ادارات دولتي به اين دفتر و آن دفتر برود يا سر و کار آن به مراجع نظارتي و قضايي نخورد.

از فيلترشکن استفاده نمي‌کنم

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به اين سوال که براي ورود به تويئتر از کدام فيلترشکن استفاده مي‌کنيد، گفت: من از فيلترشکن استفاده نمي‌کنم و فيلتر را هم دور نمي‌زنم و روي گوشي‌ام فيلترشکن ندارم ولي اگر دنبال فيلترشکن مي‌گرديد حتي بچه‌ها نيز مي‌توانند شما را راهنمايي کنند! حرام يا حلال بودن آن نيز حکم فقهي دارد که من فقيه نيستم.

مسئولان مي‌توانند مجوز استفاده از اينترنت آزاد را بگيرند

آذري جهرمي توضيح داد: شرايطي فراهم شده است که برخي مسئولان و شرکت‌ها با توجه به مسئوليت‌شان مي‌توانند به کارگروه تعيين مصاديق درخواست داده تا مجوز دهند از اينترنت بدون فيلتر استفاده کنند.

فعاليت توييتر در ايران ممنوع، فعاليت ايرانيان در توييتر آزاد!

وي درخصوص فعاليت توييتر در ايران و فعاليت ايرانيان در توييتر هم گفت: بنابر قانون فعاليت توييتر در ايران ممنوع شده است چون قانونگذار مي‌تواند حکم بدهد که فعاليت شرکت خارجي در ايران ممنوع شود اما فعاليت ايرانيان در توييتر ممنوع نيست چون هيچ قاضي و هيچ دستگاهي نمي تواند حکم عمومي بدهد مگر اينکه مصوبه مجلس شوراي اسلامي يا نهادهايي باشد که براساس قانون اساسي مي‌توانند حکم کلي دهند.

زيرساخت اعتماد يک دکمه نيست که آن‌را بزنيم و ايجاد شود

وزير ارتباطات در پاسخ به سوال ديگري درخصوص افق شبکه‌هاي داخلي و اينکه آيا اعتماد عمومي به اين شبکه‌ها جلب خواهد شد، گفت: يکي از زيرساخت‌هاي مهم در توسعه فناوري اطلاعات زيرساخت اعتماد است و در تمام حوزه‌هاي فناوري اطلاعات از جمله پرداخت آنلاين در نظام بانکي يا سرويس‌هاي آنلاين حمل و نقل و غيره نياز به اعتماد است اما زيرساخت اعتماد يک دکمه نيست که آن‌را بزنيم و ايجاد شود بلکه بايد يک اصول و فرآيندهايي شکل گيرد.

اعتماد زيرساخت توسعه اقتصاد ديجيتال است

آذري جهرمي با تصريح اينکه برخي اشتباهات کوچک در گذشته وجود داشته که برخي سم‌پاشي‌ها آن را بزرگ کرده و موجب سلب اعتماد شده است، گفت: نياز به يک اقدام جدي‌تر و شفاف و روشن داريم و بايد با همراهي هم اين شکاف را ترميم کرد تا نظام اعتماد برگردد زيرا زيرساخت توسعه اقتصاد ديجيتال اعتماد است.

وي اظهار کرد: کساني که بر طبل بي‌اعتمادي مي‌کوبند چه ضد انقلاب خارج‌نشين و چه کساني که در داخل با ناآگاهي به فرآيند اعتمادسازي ضربه مي‌زنند هردو زيرساخت‌هاي توسعه اقتصاد ديجيتال را خدشه‌دار مي‌کنند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکيد کرد: چاره‌اي جز ترميم اعتماد نداريم و بايد براي حل مشکلات فضاي مجازي نيز مانند ساير حوزه‌ها از ظرفيت مردم استفاده کنيم.

هزينه استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي را به يک‌سوم کاهش داده‌ايم

آذري جهرمي با اشاره به مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي و تصويب سندي در اين شورا درخصوص پيام‌رسان‌هاي داخلي گفت: شوراي عالي فضاي مجازي تکاليفي را براي چند دستگاه از جمله وزارت ارتباطات مشخص کرده است و در اين راستا ما هزينه استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي را به يک‌سوم کاهش داده‌ايم، اعلام کرده‌ايم هرشرکتي بخواهد مي‌تواند از فضاي فراهم شده استفاده کند و حتي پهناي باند بدون محدوديت در اختيارشان قرار داده‌ايم که برخي امکاناتشان را آورده اند و برخي هم خودشان مشکل دارند و هنوز استفاده نکرده‌اند.

از پيام‌رسان‌هاي داخلي حمايت کامل شده است

وي با بيان اينکه برخي از صاحبان شرکت‌هاي پيام‌رسان داخلي بي‌انصاف هستند و وقتي تريبوني پيدا مي‌کنند مي‌گويند حمايت نمي‌شوند، تصريح کرد: اگر لازم باشد اسناد اينکه در چه زمان‌هايي و به چه نحوي از اين شرکت‌ها حمايت شده را هم منتشر مي‌کنيم. براي دريافت وام کم‌بهره نيز آنان را به بانک معرفي کرده‌ايم که يکي از شرکت‌ها ماده 141 بوده و زيان انباشته آن بيش از سود بوده و به دليل ورشکستگي بانک از دادن وام ممانعت کرده که بايد اين‌ها بروند و مشکلاتشان را حل کنند و اگر قانون اجازه دهد ما همين مشکل را هم حل خواهيم کرد.

رسانه ديگر از بالا به پايين نيست بلکه رسانه‎‌هاي ارتباط هم‌عرض است

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه به موضوع وضعيت رسانه در کشور پرداخت و گفت: پيام رسان، رسانه نيست بلکه زيرساخت بسياري از ارتباطات است؛ در دنياي امروز رسانه متحول شده است و ديگر از بالا به پايين نيست بلکه رسانه، رسانه‎‌هاي ارتباط هم‌عرض است. هر فردي خودش مي‌تواند يک رسانه باشد و اين موضوع در نظام‌هاي معمول پذيرفته شده است.

وزارت ارتباطات در هيچ جاي تکاليفش مسئول رسانه نيست

آذري جهرمي گفت: اشکالي داريم در قاموس رسانه‌اي و در فضاي سياسي کشور حل نشده و اين بار سياسي‌اش به مجموعه وزارت ارتباطات وارد مي‌شود. وزارت ارتباطات در هيچ جاي تکاليفش مسئول رسانه نيست؛ اگر مطالبه‌گريم بايد دقيق سوال بپرسيم چراکه مطالبه درست از جايگاه درست مساله را حل مي‌کند. درحالي از وزارت ارتباطات درخصوص رسانه مطالبه مي‌شود که قانون حکم ديگري زده و يک منع و بن‌بستي وجود دارد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اگر اجازه داده شود نظام رسانه‌اي باز باشد و انتقادات سازنده در چارچوب قانون مطرح و شفاف‌سازي شود و در همين جلسات داخلي رسانه‌هاي داخلي ما را نقد کنند ديگر جايي براي سوءاستفاده رسانه ضد انقلاب باقي نمي‌ماند. اما اگر حريم‌ها را بالا ببريم و رسانه‌اي از من به عنوان مسئول دولتي با تندي انتقاد کرد و من برنتابم، آن را تهديد و از آن شکايت کنم؛ آن‌گاه همين انتقاد را يک رسانه ضد انقلاب مطرح مي‌کند و مردم هم مخاطب آن مي‌شوند. اين مسائل را بايد فعالان حوزه رسانه به طور کلي در کشور حل کنند چراکه وقتي بار سياسي فضاي رسانه روي وزارت ارتباطات بيايد بر توسعه اقتصاد ديجيتال اثر مي‌گذارد.

با وجود شبکه‌هاي اجتماعي مديران بيشتر مراقب خود و زيرمجموعه‌شان هستند!

آذري جهرمي وجود رسانه شاداب را مورد نياز جامعه دانست و تاکيد کرد: بايد سعه صدر را بالا ببريم و ظرفيت‌ها را ايجاد کنيم تا نظام رسانه‌اي فعال، شفاف و آزاد شود. باور کنيد من مدير با توجه به وجود شبکه‌هاي اجتماعي به شدت مراقب رفتار خود و زيرمجموعه‌هاي خودم هستم و اين ظرفيت رسانه است.

بايد خطوط قرمز رسانه و فضاي مجازي را به درستي مشخص کنيم

وي درعين حال با اشاره به سخن امام خميني(ره) مبني بر اينکه سلاح تبليغات از سلاح جنگ برنده‌تر است و با اشاره به حساسيت همه کشورها نسبت به دروغ‌پراکني گفت: هر عقل سليم و منطقي مي‌پذيرد که نبايد اجازه داد فضاي مجازي به فضايي ضد خودمان تبديل شود و به عنوان حاکميت نمي‌توان اجازه داد که خشونت و تروريسم ترويج يابد يا به اخلاق خانواده و اجتماع ضربه وارد شود و اگر با نگاهي که به ظاهر بر روشنفکري منطبق است اين اتفاق بيفتد پايه‌هاي دموکراسي در کشور متزلزل و فضا امنيتي مي‌شود بنابراين بايد مراقبت کنيم و خطوط قرمز و اصول را به درستي مشخص کنيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html